Tuesday 14 August 2018

1962 January - 'Poema' / 'Beyond the blue horizon' / 'Lembrança' (Un recuerdo)

A word of warning: as you read the various lists on these pages you may be puzzled by the sometimes contradictory tendencies of records' ups and downs. I'd like to say these lists come from mainly 2 different markets: that of São Paulo and Rio de Janeiro

Up until the 1950s Rio de Janeiro was the country's capital not only administratively but culturally too. But starting from the 1950s São Paulo grew in importance in the recording business. Singers and other acts didn't have to travel to Rio to record their material anymore. Independant labels started popping up in São Paulo, especially RGE and Chantecler which in a matter of a few years competed head on with long established multinationals like RCA, EMI-Odeon or Columbia Records. By 1960 São Paulo was a leading force in this business. 

Many a time, a record released by Chantecler, like Edith Veiga's 'Faz me rir' or Martha Mendonça's 'Tu sabes' went up the charts in São Paulo first and then when they were on their way down, they started rising in Rio's hit parades. That's why you will see records at #1 in São Paulo but not present in Rio's charts. Sometimes those same records also hit in Rio, but on a later date. 
A

7 January 1962 - Radio Excelsior (Ricardo Macedo)  28 December 1961 to 3rd January 1962

1. Quem eu quero não me quer - Raul Sampaio (RGE) 
2. Fica comigo esta noite - Nelson Gonçalves (RCA)
3. Barquinho - Maysa  (Columbia)
4. Poema - Renato Guimarães (Chantecler) 
5. Tenho ciúme de tudo - Orlando Dias (Odeon) 

6. Orgulho - Carlos Galhardo (RCA)
7. Serenata (Schubert) - Angela Maria (Copacabana) 
8. Lembrança (Un recuerdo) - Creusa Cunha (Copacabana)

7" records in 45 or 33 rpms (extended-plays)

1. Beyond the blue horizon - Billy Butterfield & Ray Conniff (Columbia) 
2. 'S Love - Ray Conniff (Columbia) 
3. Metais em brasa - Vol. 2 - Henry Jerome (Decca) 
4. 'S Different - Ray Conniff & Billy Butterfield (Columbia) 
5. Metais em brasa - Vol. I - Henry Jerome (Decca) 

Albums (long-plays)

1. 'S Different - Ray Conniff & Billy Butterfield (Columbia) 
2. 'S Love - Ray Conniff (Columbia) 
3. Os grandes sucessos de Billy Vaughn (Dot-RGE) 
4. Recordando carnavais - Luis Bordon (Chantecler) 
5. Sambas e boleros - Nelson Gonçalves (RCA) 

7 January 1962 - 'Correio da Manhã' (Rio de Janeiro

1. Palavras de amor - Alcides Gerardi (Columbia) 
2. Tu sabes - Martha Mendonça (Chantecler 
3. Castiguei - Altamiro Carrilho (Copacabana)
4. Rancho das flores - Banda do Corpo de Bombeiros do Estado da Guanabara (Odeon)
5. Fica comigo esta noite - Nelson Gonçalves (RCA)

6. Escândalo - Cauby Peixoto (RCA)
7. Juntinhos é melhor - Emilinha Borba (Columbia) 
8. Amor - Rinaldo Calheiros (Copacabana)
9. Beyond the blue horizon - Ray Conniff & Billy Butterfield (Columbia)
10. Eu já fiz tudo - Anisio Silva (Odeon)

11. Não me perguntes - Angela Maria (Copacabana) 
12. Seria tão diferente - Nubia Lafayette (RCA Camden)
13. Jingle bells - Luis Bordon (Chantecler)
14. Rosalina / Eliana - Clério Morais (Tiger)
15. Where the boys are - Connie Francis (MGM)

14 January 1962 - Radio Excelsior de São Paulo (Ricardo Macedo)

1. Poema - Renato Guimarães (Chantecler) 
2. Quem eu quero não me quer - Raul Sampaio (RGE) 
3. Fica comigo esta noite - Nelson Gonçalves (RCA)
4. Lembrança (Un recuerdo) - Creusa Cunha (Copacabana) 
5. Orgulho - Carlos Galhardo (RCA) 

6. Tenho ciúme de tudo - Orlando Dias (Odeon) 
7. Garota solitária - Angela Maria (RCA)
8. Lembrança (Un recuerdo) - Carlos José (Continental)  

21st January 1962 -  Radio Excelsior de São Paulo (Ricardo Macedo)

1. Poema - Renato Guimarães (Chantecler) 
2. Lembrança (Un recuerdo) - Creusa Cunha (Copacabana)
3. Quem eu quero não me quero - Raul Sampaio (RGE)
4. Garota solitária - Angela Maria (RCA)
5. Fica comigo esta noite - Nelson Gonçalves (RCA) 

6. Lembrança (Un recuerdo) - Carlos José (Continental) 
7. Tenho ciúme de tudo - Orlando Dias (Odeon)
8. Cavaleiros do céu (Ghost riders in the sky) - Carlos Gonzaga (RCA)

 7" records in 45 or 33 rpms (extended-plays)

1. 'S Different - Ray Conniff & Billy Butterfield (Columbia) 
2. The twist - Chubby Checker (Parkway-Fermata) 
3. Beyond the blue horizon - Billy Butterfield & Ray Conniff  (Columbia) 
4. 'S Love - Ray Conniff  (Columbia) 
5. Bom mesmo é Miltinho (RGE) 

Albums (long-plays)

1. 'S Different - Ray Conniff & Billy Butterfield (Columbia) 
2. 'S Twist - Ray Conniff (Columbia) 
3. 'S Love - Ray Conniff (Columbia) 
4. Sambas e boleros - Nelson Gonçalves (RCA) 
5. Metais em brasa - Vol. I - Henry Jerome (Decca) 

28 January 1962 - Radio Excelsior de São Paulo (Ricardo Macedo)

1. Poema - Renato Guimarães (Chantecler) 
2. Lembrança (Un recuerdo) - Creusa Cunha (Copacabana)
3. Quem eu quero não me quero - Raul Sampaio (RGE)
4. Garota solitária - Angela Maria (RCA)
5. Cavaleiros do ceu (Ghost riders in the sky) - Carlos Gonzaga (RCA)

6. Fica comigo esta noite - Nelson Gonçalves (RCA) 
7. Lembrança (Un recuerdo) - Carlos José (Continental) 
8. Tenho ciúme de tudo - Orlando Dias (Odeon)

7 January 1962, Correio da Manhã, Esquina Sonora; 'Poema' lyrics 13 January 1962.

No comments:

Post a Comment